Перейти к содержанию

Мысль дня

chandra
Мысль дня из ашрама

О событии

Спойлер

 

Thought for the day Monday, June 17, 2024

As we indulge in worshipping the various forms of God, how must we graduate to the next level and why is this transformation essential? Bhagawan lovingly guides us today.

The principle of Easwara has two aspects. One is Saguna Sakara (attributeful and formful) and the other is Nirguna Nirakara (attributeless and formless). Associated with the mind and thoughts, and responding to the joys and sorrows, the pain and sufferings of human beings, various forms of Divinity have been visualised. These are the Saguna and Sakara aspects of Easwara. In this context, we have the Trinity - Brahma, Vishnu and Maheswara. These are associated with the three Gunas or attributes - Rajas, Sattva and Tamas. Rajas is associated with Brahma, Satva with Vishnu and Tamas with Shiva. Brahma is represented by the sound 'A'. The sound 'U' is the manifested form of Vishnu. And 'M' is the form of the Shiva principle. These three forms are not permanent, because anything which has a form cannot be permanent. These physical forms are forms of delusion, the result of thoughts, the expressions of mental tendencies. But there is one syllable consisting of 'A', 'U' and 'M', which is the One underlying all the three forms - that is the Omkara. Whatever number of births we may take and however long we may go on worshipping these three forms, we will never be able to free ourselves from the cycle of birth and death. If one wants to get rid of birth forever, one has to worship the Nirguna Nirakara, the formless and attributeless principle, which is represented by the Omkara. — Divine Discourse, Feb 17, 1985.

The difference between sakara and nirakara is the same as the difference between ice and water.

— BABA ‍

Понедельник, 17 июня 2024 года

Когда мы поклоняемся различным формам Бога, как мы должны перейти на следующий уровень и почему эта трансформация так важна? Бхагаван с любовью наставляет нас сегодня.

Принцип Ишвары имеет два аспекта. Один из них - Сагуна Сакара (имеющий признаки и форму), другой - Ниргуна Ниракара (не имеющий признаков и лишенный формы). Связанные с умом и мыслями, отвечающие на радости и печали, боль и страдания людей, различные формы Божественности проявились как Сагуна и Сакара - аспекты Ишвары. В этом контексте у нас есть Божественная Триада - Брахма, Вишну и Махешвара. Они ассоциируются с тремя гунами или атрибутами - раджасом, саттвой и тамасом. Раджас связан с Брахмой, Саттва - с Вишну, а Тамас - с Шивой. Брахма представлен звуком "А". Звук "У" - это проявленная форма Вишну. А звук "М" - это форма принципа Шивы. Эти три формы непостоянны, потому что все, что имеет форму, не может быть постоянным. Эти физические формы - иллюзия, результат мыслей, выражение тенденций ума. Но есть один слог, состоящий из "А", "У" и "М", который является Единым, лежащим в основе всех трех форм, - это Омкара. Сколько бы мы ни рождались и сколько бы ни поклонялись этим трем формам, мы никогда не сможем освободиться от круговорота рождения и смерти. Если человек хочет навсегда избавиться от рождения, он должен поклоняться Ниргуна Ниракаре, бесформенному и лишенному атрибутов принципу, который представлен как Омкара. - Божественная беседа, 17 февраля 1985 г.

Разница между сакарой и ниракарой такая же, как между льдом и водой.

 

- БАБА

 


Рекомендуемые комментарии

Комментариев нет

×
×
  • Создать...