What is true Kama and Moksha mentioned as the goals of human life? What is the importance of achieving them? Bhagawan clearly explains to us today!
The word Kama (of the four Purusharthas or goals of human life, Dharma, Artha, Kama and Moksha) is generally associated with worldly desires and sensual pleasures. But, when it is considered as a Purushartha - as one of the purposes of life - it relates to the yearning for God and not to mundane desires. The term Moksha is generally understood as referring to the means by which one reaches God or Heaven. But one can be in Heaven only for the period earned by one's meritorious deeds and at the end will have to be reborn again. But Moksha in the true sense refers to a state in which nothing is lacking and there is no incoming or going out. It is a state without name or form. It is not a specific place to go to. It is the attainment of unity with the Divine. For every human being, the first task, among the four Purusharthas, must be to determine what is permanent and what is transient and seek the Eternal Madhava. The second objective is the acquisition of Divine Wisdom as the real wealth. The third is to develop faith in God and yearn for realisation, of mergence in God. The fourth is Moksha, the state of Self-realisation in which there is no change and there is no movement. - Divine Discourse, Jan 14, 1985.
Make your emotions pure; make your mind strong to resist the force of ignorance and the wiles of the senses – then you are assured of peace and joy.
— BABA
Translate | GTranslate | Publish | Source
Что такое истинная Кама и Мокша, упомянутые в качестве целей человеческой жизни? Какова важность их достижения? Бхагаван ясно разъясняет нам сегодня!
Слово Кама (из четырех Пурушартх или целей человеческой жизни - Дхарма, Артха, Кама и Мокша) обычно ассоциируется с мирскими желаниями и чувственными удовольствиями. Но если рассматривать его как пурушартху - одну из целей жизни, - то он относится к стремлению к Богу, а не к мирским желаниям. Термин "мокша" обычно понимается как средство, с помощью которого человек достигает Бога или рая. Но человек может находиться на небесах только в течение срока, заработанного своими заслугами, и в конце концов ему придется переродиться. Но Мокша в истинном смысле означает состояние, в котором нет ничего недостающего, нет ни прихода, ни ухода. Это состояние без имени и формы. Это не конкретное место, куда нужно попасть. Это достижение единства с Божественным. Для каждого человека первой задачей среди четырех Пурушартх должно быть определение того, что постоянно, а что преходяще, и поиск Вечной Мадхавы. Вторая задача - приобретение Божественной мудрости как истинного богатства. Третья - развитие веры в Бога и стремление к реализации, к слиянию с Богом. Четвертая - Мокша, состояние самореализации, в котором нет изменений и нет движения.
Божественная беседа, 14 января 1985 года.
Сделайте свои эмоции чистыми; сделайте свой ум сильным, чтобы противостоять силе невежества и хитрости чувств - тогда вам гарантированы мир и радость.