What is the secret art of inaction in action (Akarma in Karma)? Bhagawan lovingly reminds us so that we can consciously transform our views and ways of life.
Just as a work being done or an activity that one is engaging in can be referred to as karma, no work being done and no activity being engaged in are also karma! On seeing people silent and calm, sitting quiet and doing nothing, we infer that they are free from activity. How, then, can they be described as doing activity? What is meant by saying, “They are not doing any work; they are not engaged in any activity”? That statement only means that “They are engaged in keeping themselves away from any work or activity.” So, it can be affirmed that people sometimes are busy doing work and sometimes busy keeping work away from their attention; that is to say, they are engaged in activity (karma) as well as inactivity (akarma). If they are not engrossed or attached with the action they do and are engaged in it as their duty, as their way of worship, and if they are not attached to the fruit of their action, then they can practise inactivity even in action. This is the highest spiritual discipline. - Sathya Sai Vahini, Ch 18.
It is only by developing the purity of mind that we can ensure the purity of action.
— BABA
Пятница, 16 декабря 2022 г.
Каково тайное искусство бездействия в действии (акармы в карме)? Бхагаван с любовью напоминает нам, чтобы мы могли сознательно изменить свои взгляды и образ жизни.
Точно так же, как работа или деятельность, которой занят человек, именуется кармой, так и отсутствие работы и деятельности - тоже карма! Когда люди молчат и спокойны, находятся в тишине и ничего не делают, мы решаем, что они вне деятельности. Тогда чем они заняты в данный момент? Что подразумевается под той деятельностью, когда люди «не заняты работой» и «не вовлечены в деятельность»? Это утверждение означает лишь то, что «они заняты тем, что воздерживаются от какой-либо работы или деятельности». Поэтому, можно утверждать, что люди иногда заняты работой, а иногда заняты тем, что не обращают на нее внимания; то есть они заняты как деятельностью (кармой), так и бездеятельностью (акармой). Если они не поглощены совершаемой деятельностью и не привязаны к ней, а вовлечены в неё как в свой долг, как в свой способ поклонения, и, если они не привязаны к плодам своих действий, тогда они могут практиковать бездеятельность даже в действии. Это высшая духовная дисциплина. - Сатья Саи Вахини, Глава 18.
Только развивая чистоту ума, мы можем обеспечить чистоту действия.