Арджуна спросил Кришну: «Когда-то Ты сказал, что мы должны отречься от всех карм; в другой раз Ты сказал, что необходимо принять дисциплину действия (карма-йогу). Скажи мне, какой из этих двух путей лучше?» Кришна ответил так: «Отречение (саньяса) и карма-йога ведут к одной цели - освобождению, о Арджуна! Но знай, что работа приносит большую радость, чем отсутствие деятельности. Настоящий отшельник (саньясин) - это тот, у кого нет желания того или этого». Слово "отречение" может быть применено к работе, выполненной с равным отношением к успеху или неудаче, прибыли или убытку, чести или бесчестию, к любой деятельности, совершаемой как приношение Господу. Простое бездействие, провозглашенное шафрановой тканью и бритой головой, вовсе не отречение. Чтобы заслужить это имя, нужно избегать двойственности радости и горя, добра и зла. Поэтому лучше отказа от деятельности, отказаться от ее плодов; это также приносит большую радость. Это лучший путь. - Прашанти Вахини, глава 21
- БАБА
Скрытый текст
Date: Friday, October 29, 2021
THOUGHT FOR THE DAY
Arjuna asked Krishna, “One time, You say that we should renounce all karmas; another time, You say that the discipline of action (karma-yoga) has to be adopted. Tell me, which of these two paths is better?” Krishna answered thus: “Renunciation (sanyasa) and the discipline of karma both lead to the same goal of liberation, Oh Arjuna! But know this. There is greater joy in doing work than in giving up work. The real renunciant (sanyasin) is one who does not desire one thing or hate another.” The word renunciation can well be applied to work done without regard to success or failure, profit or loss, honour or dishonour, to any activity performed as an offering to the Lord. Mere inactivity announced by the saffron cloth and the shaved head is no renunciation at all. To deserve the name, one must have avoided the duality of joy and grief, of good and bad. So, better than the giving up of activity is the giving up of its fruits; it also yields greater joy. That is the best path. - Prasanthi Vahini, Ch 21