Все наполнено любовью. Таким образом, мы можем уверенно заявить, что Верховный Господь является воплощением любви. Во всем творении, во всех живых существах любовь проявляется в различных формах. Хотя, в зависимости от её направленности, она и называется разными словами, такими как любовь к детям, привязанность, преданность Богу, желание (ватсалья, анурага, бхакти, иштам) и т. д., природа любви не меняется. Какой бы ни была форма, сущность любви неизменна. Основываясь на этих знаниях и своём опыте, вы должны придти к четкому выводу, что Верховный Господь является внутренней Атмой всех сотворенных вещей (Сарва-бхутха-антар-атма). То философское направление, которое учит высшему знанию этого единства, известно как не-дуализм (адвайта), а то, которое учит принципу любящего и Любимого, индивидуума (дживы) и Брахмана, известно как дуализм (двайта). То, которое учит обо всех трех вещах - любви, любящем и любимом, или о природе (пракрити), дживе и Брахмане, известно как квалифицированный не-дуализм (вишишта-адвайта). Но эти три учения - суть одно. (Према Вахини, гл. 38)
-Бабá
Скрытый текст
Date: Wednesday, February 5, 2020
THOUGHT FOR THE DAY
Everything is suffused with love. So we can unhesitatingly declare that the Supreme Lord is the embodiment of love. In the entire creation, in all living things, love manifests itself in various forms. Though it is known under different names like love for offspring, affec¬tion, devotion to God, desire (vatsalya, anuraga, bhakti, ishtam) etc., according to the direction in which it is canalised, the nature of love does not change. Whatever be the form, the essence of love is unaltered. Based on this knowledge and experience, you must clearly conclude that the supreme Lord is the inner Atma of all created things (Sarva-bhootha-antar-atma). That which teaches the highest knowledge of this unity is known as nondualism (advaita); that which teaches the principle of the lover and the Loved, the individual (jiva) and the Brahman, is known as dualism (dvaita); that which teaches about all three - love, lover, and loved - or the nature (prakriti), jiva, and Brahman, is known as qualified nondualism (vishishta-advaita). But these three are one. (Prema Vahini, Ch 38)